اولین پل بشکه ای نفر رو

وجود عبدالرحمن جزایری در آبادان عاملی بود تا همیشه تعدادی از داوطلبان از جزیره خارک و شهر گناوه در جهاد فارس حاضر باشند.این ها با کار در آب و دریا مهارت داشتند. اولین بار هم ساخت پل بشکه ای به ذهن ایشان خطور کرد. چون در زادگاهشان بشکه های خالی را بهم می بستند و به عنوان یک شناور، کار تعمیرات لنج در دریا را بوسیله همین شناور انجام می دادند. عبدالرحمن جزایری می گوید: ما یک پل بشکه ای روی رودخانه بهمنشیر ساختیم. جهاد اصفهان آمد آن را الگو قرار داد و یک پل بشکه ای بزرگتر از پل ما ساخت. پل ما فقط نفر عبور می داد که گذاشته بودیم تا زخمی ها را به دوش بکشند و از رودخانه عبور دهند، ولی برادران جهاد اصفهان کاری کرده بودند که یک وانت هم از رویش رد می شد. ما در هر ردیف دو تا بشکه در کنار هم گذاشته بودیم و آنها چهارتا بشکه گذاشتند.

نحوه ساخت پل بدین گونه بود که با استفاده از بشکه های خالی موجود در پالایشگاه آبادان، دو عدد بشکه 220 لیتری را پس از اطمینان از سالم بودن ، درب آنها را بسته و به هم جوش می دادند. سپس یک محفظه فلزی را با نبشی که اندازه آن با اندازه طول و عرض بشکه ها برابر بود، ساخته و 4 لولای قوی را در 4 طرف این محفظه جوش می دادند . به اندازه عرض رودخانه ، سری 4 تایی ساخته شده و بوسیله لولاها به هم متصل می شدند و بوسیله سیم بکسل قوی به پایه هایی که به روش شمع کوبی در دو طرف رودخانه نصب شده بودند، متصل می شدند. وجود لولاها باعث می شد که پل در هنگام جذر و مد آب عکس العمل مناسب را نشان دهد. جهت همطراز شدن سطح بشکه ها نیز بر روی آنها تخته الوار قرار دادند. با نصب پل بشکه ای نفررو بر روی بهمنشیر، با ابتکار شهید مصطفی هزاردستان، پل بشکه ای با قابلیت تردد وسایل نقلیه روی بهمنشیر ساخته شد.

فرماندهان نظامی که آنروزها در آبادان بودند، خدمات جهاد در این باره را اینگونه بیان کرده اند:

سردار مرتضی قربانی: موقعی که مشکل عبور از بهمن شیر پیش آمد و ما وسیله ای نداشتیم، برادران جهاد فکر ساختن پل های بشکه ای به ذهنشان خطور کرد که کمک بسیار زیادی برای حمل و نقل نیروها و امکانات کرد.

سردار محمدنبی رودکی: اوایل جنگ نقش جهادسازندگی فارس در ایجاد و احداث پل روی رودخانه بهمنشیرکه به پل بشکه ای معروف بود، فراموش نشدنی است.

امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی: در آن زمان جهاد فارس و اصفهان، بسیار فعال بودند و خیلی خوب درخشیدند. جهاد فارس با مسئولیت آقای جزایری و جهاد اصفهان با مسئولیت آقای علی آبادی با ما در تماس بودند. با توجه به این وضعیت، یک نو آوری را انجام دادند. بچه های جهاد بشکه های خالی را از شرکت نفت آوردند. اینها را دو تا دو تا کنار هم قرار دادند و نبشی و  آهن زیر آن انداختند و جوش دادند . یک پل عبوری روی بهمنشیر ایجاد شد و بعد این پل را تقویت کردند. نفرات دیگر منتظر قایق نمی ماندند و از روی پل عبور می کردند. زدن پل برای نیروهای رزمی خیلی نوید بخش بود. از جهت پشتیبانی و تدارکات نیز مؤثر بود. خودروهای سبک 106 و حامل سلاح و غیره برای پشتیبانی رزمندگان به راحتی از روی آن عبور می کردند. این نو آوری ممکن است کوچک باشد. اما در آن زمان و آن شرایط استثنائی و کمبود امکانات و ضیق وقت خیلی ارزش داشت.(سند19-3-9-5-1-6 )

 

 

اشتراک این مطلب

K2_AUTHOR

کانون سنگرسازان بی سنگر فارس

شماره های تماس:

071-3212226

09178578409

نمابر کانون سنگرسازان بی سنگر فارس:

071-32251698

نمابر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

071-32293572

آدرس:

شیراز- ابتدای خیابان ارم- سازمان جهاد کشاورزی فارس- اتاق 113- کانون سنگرسازان بی سنگر فارس

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.