مرام جهادی از زبان محمد دلگرم در پیشگاه رهبر معظم انقلاب (بخش نخست)

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ الَّذِي اَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ"

"سلام بر (امامت وولایت) اي عهد و ميثاق خدا كه خداوند آن عهد را از مردم گرفت و آن را محكم و مؤكد گردانيد"

قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا  لله مثنی وفرادی ثم تتفکروا

موظف شده ام  تاحدیث نفس کنم واین از جهادگر برنمی آید .حدیث نفسِ، هشت یا ده سال جنگ را ظرف 5 دقیقه ازبرترین هدف وبهترین نهاد انقلاب اسلامی, یعنی جهاد سازندگی که شهیدجهادگر حسین مهدوی آراء ؛ آن را (مینیاتور حکومت آقا امام زمان (عج) می دانستند.دراین جلسه راهیان نور روایت کنم.

جهاد سازندگی نهادی که با شروع اردوهای هجرت جهادی؛ خود را برای نجات مستضعفان ایران وسپس جهان آماده ساخت. ؛ سفیری شد وروشنگری کرد. وبا کمیته های گوناگونش بذر انقلاب را به اقصی نقاط کشور وحتی به کشورهای مستضعف جهان رساند. و ساخت وساز ی راه انداخت.که گفتند :ناشدنی ها را شدنی کرد.

جهاد گرانی که با فرهنگ جهادی وبا عمران وآبادی ؛ جایی نماند که از ساخت وساز خود یادگار نداشته و به نشان مردمداری شهرت نیافته باشند.جهادگرانی که برای خدا کارکردند. وبرای خدا کارهایشان را رسانه ای نکردند.جهادگرانی که هرگز درالفاظ نگنجیدند.

جهاد گران قنات هاپاک کردندو چشمه ها را زلال ساختند. .مدرسه هاساختند. آبرسانی هاداشتند .بهسازی روستاهارا شروع کردند. سد سازی کردند . سیلوها را ساختند.جنگ آب هارا رقم زدند.غم های ملت را زدودند. زندگی روستاییان محروم را شیرین کردند.لذت خیراندیشیشان تما م فضای ایران را پر کرده بود. کار گروهی وجمعی را در کشور رقم زدند. آنان بدون هیاهو به جنگ شتافتند؛ با عقلانیت جنگ را اداره کردند.یعنی  جاده می ساختند.خاکریز می زدند.کانال احداث می کردند. پایگاه وباند وسایت می ساختند. پل های عبور کار آنان بود.آب وغذای رزمندگان را ترتیب می دادند. سرویس های حمام ودستشویی  ومنابع آبرسانی وآشپزخانه جبهه ها  به عهده آنان بود . پزشک روستا وجبهه بودند.کار فرهنگی می کردند فیلم پخش می کردند.مستندروایت فتح می ساختند.  روشنگری می کردند. راه های جاده راازتابلوهای عقیدتی نصب می کردند.جلونفوذ دشمن را می گرفتند.فرسنگ ها باخانواده خود فاصله داشته اما خانواده های محرومین را تربیت می کردند. خود سازی ها داشتند.اردو راه می انداختند. ایثار کردند ابتکار به خرج دادند تحقیقات راه انداختند. اولین موشک باسوخت جامد را این ها ساختند. جهاد سازندگی در جنگ از شمالغرب تا جنوب شرق در تمامی خطوط جبهه حضور یافتند وبا ایجاد شش قرارگاه مرکزی وده تیپ مهندسی وپنجاه گردان آماده به کارمهندسی رزمی ؛ وارتباط  دادن دانشگاه ها با شوراهای روستایی اقصی نقاط کشور واصناف واقشار  دست حمایتی ملت را برای رزمندگان تسریع وتسهیل ومدیریت کردند.بازسازی روستاها را به عهده داشتند. شیوه مدیریتی جهادگران زبانزد عام وخاض بود. وجودنهاد جهاد؛ تحول گرا بود.انسان ها را متحول می کرد.خدوم بودند . برادر بودند. رئیس ومرئوس نداشتند. آری جهاد پایگاه اعتماد شده بود. شجره طیبه وبابرکت امام امت شمرده می شد . دست قوی رهبر بود . اما همانطور که دست رهبرم را جانباز کردند . بارها وبارها جهادی وجهاد را هم ترور کردند.

برای جهادی بایداز جوانانی گفت که طرح های نو می دادند. طرح های سازنده.طرح های ابتکاری؛ جهاد سازندگی قرارگاه اقتصادی مقاومتی کشورشده بود. جهاد مرکز اعتماد مردم شمرده می شد.امام خمینی؛تمهید این نهاد را برای جوانان با صدای خوش خودش اعلان کرد.تنها پیامی که در انقلاب هم از قلم امام وهم ازحنجره مبارکش در صدا وسیما به یادگار مانده است.پیام مهم جهاد سازندگی به ملت ایران است.

از ایشان پرسیدند کارفرهنگی  انجام دهیم یا کار عمرانی. فرمود هردو کار باهم انجام دهید. او فرمود از دورترین روستاها شروع کنید. برای هرکاری تقوموا لله را رعایت کنید .

جهادسازندگی با انعطاف کارمیکردو به نظام جمهوری اسلامی اقتدار هدیه میکرد.جهاد سازندگی متکی به خود جوانان ایران بود وروی پای خود ایستادن را یک اصل می دانست. جهادگران تولیدرا مهم ترین  جوهره ایستادگی ومقاومت ملت  درکشاورزی وصنعت می شمردند .جهاد سازندگی با خلاقیت , (مامی توانیم) از پل خیبر وبعثت به ملت هدیه آوردند. و اقتدار را به تاریخ انقلاب اسلامی هدیه دادند. هنوز که هنوزاست همان جوانان آنروز که پیران متجربی شده اند درسکوتی مطلق در جنگ وسیل وزلزله  واربعین و هربحرانی حضوری فعال داشته ومحکم بر سر پیمان خود ایستاده اند.

وهمین اقتدار بخشی  بود که امام رحمه الله علیه تنها نهادی را که اعلام کرد امام زمان (عج) ازآن راضی است این نهاد بود. تشکیلات جهاد همان مشعل همیشه روشنی بود که دربین  جوانان دست به دست می چرخید واز خاموش شدنش ممانعت می کردند. گرچه به نام تکنو کرات  وروشنفکر بیمار؛ برخلاف نظر ولایت فقیه این نهاد را از جامعه کنار زدند.  به کارهای جهادسازندگی حسادت شد. دشمنان  از نهاد بودنشان دل درد گرفتند وبه صورت تشکیلاتی از درخت پر برکت انقلاب پاکش کردند. آری جهاد سازندگی یوسف تشکیلات نظام بود اما اورا به چاه یوسف انداختند . شما جوانان از چاه خارجش خواهید کرد. دوباره از اقتدارشان بهره خواهید برد.

مورخان؛اگر تاریخ انقلاب اسلامی را بدون جهاد سازندگی بنویسند به انقلاب  خیانت کرده اند.  جهادی ها شورا داشتند. ولی رای شورایشان براساس نیاز مردم و زنجیره ی تخصصی از تولید دانش و طراحی و مهندسی منطقه اولویت بندی می شد. نه برا ساس نفر رای .جهادی ها ازقشر پایین به بالا تصمیم می گرفتند.  نه براساس دستوراز  بالا به پایین. جهادی های آنروز کار جمعیشان با قانون (همه باهم) وبرای همه کارکردن شکل می گرفت. آنها دنبال مساوات نبودند . جهادیها عدالت را اصل می دانستند.

جوانان عزیز! ,جهادگرانی داشتیم.که درطول مدت انقلاب در جبهه های حق علیه باطل به شهادت رسیدند.  برخی قبل از جنگ وبرخی  درحین جنگ شهید شدند.وبرخی بعد از جنگ هم به شهادت لبیک گفتند.بعضی هنوز پیکرشان باز نگشته است.همان شهیدانی که به کار جهادیشان عشق می ورزیدند واز کار لذت می بردند.با کارشان, مردم هم لذت می بردند. .باهمین عشق اشک شبانه می ریختند .که شهیدجهاد گر ایرج تیموری گفتند: گوهر اشک دری است بی قیمت. اگر برای غم وغصه محرومین باشد.

 آری ضدانقلاب از کار جهادگران می ترسید.وبه همین دلیل در مناطق محروم شهیدشان کردند.

جوانان عزیز. هم منافقین ازآنها می ترسیدند.و آنهارا به شهادت رساندند. هم دشمن کافر را به ترس ورعب انداختند .بنابر این  شهیدشان نمودند.آری. شهید دادند به خدا سوگند هم شهدایشان  مظلومند وهم خودشان مظلومند وفراموش شده اند. برای شهیدانشان نمی شود صلواتی فرستاد.  

بنده با دستور شهید آیت الله مدنی درکمیته فرهنگی جهاد  ازابتدای تشکیل جهاد سازندگی با تنوع کارهای مختلف فرهنگی واجتماعی وپزشکی ورسانه ای عضو جهاد شده ام . وعلاوه برحضور درجنگ تحمیلی علیه ایران؛ درمدیریتهای جهاد سازندگی، برون مرزی ؛نیز فعال وآخرین بار در تدمر سوریه مجروح وبه عقب برگرداندنم وهنوزدنبال  سعادت شهادت هستم شاید با دعای شما  نصیبم گردد.

چون ازجهاد همدان هستم به نمایندگی ؛به دلیل نزدیکی به مرزغرب ؛ قبل از اعلام رسمی جنگ تحمیلی ؛در سرپل ذهاب حضوریافته و دروز دوم مهر59 با شهادت شهیدان ؛ مهندس سجادی وبیگ زاده ؛حضورمهندسی رابه ثبت رسانده ایم ؛ دوسال در منطقه سرپل ذهاب  وپادگان ابوذر درنقاطی چون بازی دراز وازگله ونفت شهر وقصر شیرین وگیلانغرب فعالیت داشته و تا پایان جنگ یک گردان  ادامه کاررا درمناطق  سر پل ذهاب وتیپ الغدیر همدان از سال 1361درمناطق  سردشت ؛بلفت وپوزلک لک  واسلام آباد ومسیر ربط تا مهاباد  ودولتو وبنی خلف وآلواتان ومسیر سردشت پیرانشهر ؛وهینمال و کوه نوری ومزن آباد سپس دربانه مستقر و در احداث راه های مناطق بانه  مانند سورکوه وآسمان بین وآرمرده وننور  والوت وبوالحسن  ودرعملیات کربلای 10 بیت المقدس 2 ونصر 4 ازچومان  تاماوت واز ماوت  تاشیخ محمد فعال بوده ضمن این که در مناطق جنوب  درعملیات فتح المبین وبستان وهویزه رمضان والی بیت المقدس وخیبر وبدرووالفجر8وکربلای 4وکربلای پنج شلمچه با تمام توان  نقش داشته و100 شهیدتقدیم انقلاب نموده است. بنابراین در راهیان نور برای مخاطبان  وبرای همه مناطق روایت داشته. وهم اکنون نیز دربوالحسن بانه یادمانی با نام شهدای جهاد  همدان ساخته شده است.

معرفی  واژه راهیان نور : دراردیبهشت  1360اولین با رواژه راهیان نور درکمیته فرهنگی جهادسازندگی همدان در اعزام روسای اصناف  وبازاریان  وشوراهای روستایی همدان جهت بازدید از جبهه ها صورت گرفت. که خدارحمت کند آموزگاری به نام سید محمود معصومی این واژه را انتخاب وشهید مدنی آن را تایید  وتابلویی نیز درمنطقه نصب شد که تصویر تابلو به عنوان سند موجوداست.

اشتراک این مطلب

دیدگاه1

  • لینک نظر علي اصغر كريمي

    علي اصغر كريمي

    22/09/1399

    سلام و درود بي پايان خداوند بر جهادگران مخلص و شهدا و جانبازان گرامي .
    اميد است كه خداوند نعمت از دست رفته جهاد سازندگي را دوباره به صالحان روي زمين بازگرداند ان شاءلله

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.