کانون سنگر سازان بی سنگر استان مرکزی

کانون سنگر سازان بی سنگر استان مرکزی

انجام فعالیتهای فرهنگی واجتماعی

برقراری ارتباط با اعضا

دومین اجلاسیه سنگر سازان بی سنگر ازسری اجلاسیه های کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با شعار فرهنگ و مدیریت جهادی راهگشای گام دوم انقلاب با سخنرانی سردار سرلشکر پاسدار رحیم‌ صفوی و حضور جمعی از خانواده معظم شهدا، آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه اراک، دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی، سردار کریمی فرمانده سپاه روح الله استان، رئیس و کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی و جمعی از مسئولین و رزمندگان در سازمان جهاد کشاورزی استان در اراک برگزار شد.

این اجلاسیه با حضور پیکر مطهر شهید گمنام معطر به عطر شهدا شد.

ادای احترام سردار سرلشگر رحیم صفوی به مقام شامخ شهدای شهر اراک، کلنگ زنی یادمان شهید گمنام در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و نمایشگاه توانمندی‌های جهاد کشاورزی استان مرکزی از برنامه‌های جانبی اجلاسیه بود.

 به مناسبت سالروز شهادت حاج محمدصادق بابایی قسمت چهارم از مجموعه روایتگر منتشر شد.

در این قسمت لطف الله قدیری از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان مرکزی به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار می پردازد.

 

مشاهده ویدئو

سردار محمد طهرانی مقدم در آیین تجلیل از رزمندگان جهادگر در جهاد کشاورزی استان مرکزی، اظهار کرد: امروز آن چیزی که از امنیت پایدار و اقتدار روزافزون در کشور داریم برگرفته از خون شهدا و مجاهدت های رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که باید قدر آن را بدانیم.

وی افزود: نقش آفرینی جهاد سازندگی در دفاع مقدس و خصوصا در عملیات والفجر ۱۰ که با احداث جاده تاریخی در ارتفاعات انجام شد یک اقدام بی بدیل است چراکه این منطقه به طور ویژه توسط دشمنان رصد می شد و یکی از مهمترین نقاطی بود که جهادگران سنگرساز بی سنگر نقش آفرینی مهمی داشتند.

طهرانی مقدم گفت: استان مرکزی در دفاع مقدس یک استان پیشتاز و ممتاز است که عملکرد بسیار درخشانی را از خود به یادگار گذاشته و حقیقتا شهدا و رزمندگانی در استان مرکزی وجود دارند که نقش آنها در دفاع مقدس فراموش نشدنی است.

وی افزود: شهید حسن طهرانی مقدم ایران اسلامی را به قدرت ششم موشکی در دنیا تبدیل کرد و مقدمه این کار توسط جهاد سازندگی شکل گرفت، چراکه بعد از تشکیل جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب اولین مسئولین جهاد سازندگی در شمال کشور حاج حسن طهرانی مقدم بود که خدمات گسترده ای را از همان ابتدا پایه گذاری کرد.

طهرانی مقدم با اشاره به تعهد و عدم دلبستگی به مادیات به عنوان خصیصه های شاخص شهید طهرانی مقدم گفت: اگر امروز اسمی از شهدا می آوریم باید راه و سیره آنها را با قدرت ادامه دهیم و مهمترین ویژگی شهدا عدم وابستگی آنها به مادیات بود. شهدا تنها برای کسب رضای الهی و ولی امر خود گام برداشتند و همین ویژگی سبب شد که جزو بندگان مخلص خداوند باشند.

وی افزود: حسن طهرانی مقدم یک مدیریت جهادگونه همراه با ایثار و ازخودگذشتگی را اعمال می کرد و با این مدیریت توانست اقدامات بسیار بزرگی را انجام دهد. این ویژگی ها سبب شد نام او برای همیشه در ذهن ها ماندگار باشد.

طهرانی مقدم گفت: شروع ساخت موشک های اقتدارآفرین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از مجموعه های تحقیقاتی جهاد سازندگی شروع شد و اگر امروز می گوییم به قدرت برتر موشکی دست پیدا کردیم به برکت مجاهدت های جهادگران و شهدای جهاد است که استارت این کار ارزشمند را زدند.

وی اظهار کرد: سنگرسازان بی سنگر در دفاع مقدس بن بست شکن بودند و عنوان سنگرساز بی سنگر که توسط حضرت امام(ره) به آنها داده شد کاملا حکیمانه و مدبرانه بود و امروز باید عمق این کلام را بهتر تبیین کنیم.

طهرانی مقدم گفت: سنگرسازان بی سنگر از اولین افرادی بودند که اقتصاد مقاومتی را در دفاع مقدس عملیاتی کردند و با تکیه بر ظرفیت های داخلی و توان رزمندگان نقش آفرینی بسیار گسترده ای را در این عرصه انجام دادند که سبب خیرات و برکات فراوانی شد.

وی اظهار کرد: سنگر سازان بی سنگر در دفاع مقدس اقداماتی انجام دادند که از نظر مهندسی و فنی شاهکارهای بزرگی بود و امروز بسیاری از نخبگان دنیا مشتاق هستند که این اقدامات و خالق آنها را از نزدیک ببینند.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان جهاد سازندگی دنیایی از تجربیات عملیاتی و آموزه های ارزشمند دارند که باید به خوبی از آنها استفاده کرد چراکه سنگر سازان بی سنگر در حوزه پشتیبانی جنگ نقش محوری داشتند، افزود: آنها بی صدا و مظلومانه در دفاع مقدس خدمت رسانی می کردند.

 

در ادامه این مراسم؛ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز گفت: بیان خاطرات و انتقال تجربیات سنگرسازان بی سنگر به نسل جوان جامعه یک ضرورت است چراکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی باید با به کارگیری تجربیات ارزشمند آنان در اقتصاد مقاومتی و خودکفایی فعالیت موثر داشت.

سرهنگ پاسدار غلامرضا کریمی افزود: یکی از اقداماتی که در راستای چهل سالگی دفاع مقدس تاکنون به خوبی انجام شده راه اندازی نهضت خاطره‌گویی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است که تاکنون بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه در این خصوص در استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های چهل سالگی دفاع مقدس استقبال بی نظیر جوانان و نوجوانان از برنامه‌ها به وضوح  مشاهده شد که این موضوع در برنامه‌هایی همچون آبروی محله، افتخار کوچه‌ها و نمایشگاه تخصصی دفاع و مقاومت نمود یافت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: در حوزه انتقال مفاهیم دفاع مقدس آن چیزی که انتظار می‌رود با جدیت دنبال شود ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مهدهای کودک است و برنامه‌ریزی‌ها باید به شکلی باشد که به طور مستمر این موضوع انجام شود.

سرهنگ کریمی افزود: البته استفاده از روش‌ها و شیوه‌هایی که ترویج فرهنگ دفاع مقدس را به سنین و اقشار مختلف جامعه انتقال دهد یک ضرورت مهم است و لازمه کار محسوب می شود و همه باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم.

استان مرکزی در دفاع مقدس ۶ هزار و ۲۰۰ شهید تقدیم کرد.

 

بعد از عملیات کربلای پنج در هفتمین روز از اردیبهشت ماه سال ۶۶ قصد داشت با توجه به اینکه کارها سبک تر شده به مرخصی برود و اولادی را که خداوند به وی اعطا کرده ببیند. عملیات نصر ۱ و ۲ آغاز شد و بلافاصله به غرب رفت و در این دو عملیات شرکت فعالی داشت و بار سنگین فرمانده گردان به عهده وی بود،وقتی همرزمانش به او می‌گویند چرا به مرخصی نمی روی؟ گفت نمی‌دانم چه موقع باید بروم.پس از آن به منطقه شیلر برای انجام کاری می رود و بعد از آنکه می‌خواهد به منزل خود تلفن بزند که حمله هوایی دشمن آغاز می‌شود.
با بمباران منطقه توسط هواپیماهای دشمن،حاج صادق خودش را به روی همرزمی که بااو بوده می اندازد و خودش را سنگر وحفاظتی برای او می‌کند تا به او آسیبی نرسد.بدن خودش آماچ ترکش‌های راکت قرار گرفته و به مقام رفیع شهادت نائل می شود.

 


مسئولیت شهید: فرمانده گردان مهندسی جهاد سازندگی استان مرکزی

تاریخ_عروج شهید:۱۳۶۶/۰۲/۰۷

مسئول کارگروه سنگر سازان بی سنگر کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با تأکید بر اینکه خودکفایی امروز کشور به برکت دفاع مقدس است گفت: ابتکاراتی که در زمان جنگ اتفاق افتاد سبب شد تا رزمندگان خودشان را باور کنند و بعد دوران دفاع مقدس همان روحیه خودباوری در مردم کشور ادامه پیدا کرد تا امروز توانستیم به این مرحله از اقتدار و پیشرفت برسیم.

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی وهمزمان برگزاری اجلاسیه سنگرسازان بی سنگر استان مرکزی پل تقاطع غیر همسطح جاده اراک فراهان با مشخصات فنی پیوست مزین به نام سردار سرافراز جهادگرعزیز شهید بزرگوارحاج اسدالله هاشمی گردید و طی مراسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرارگرفت.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.