روز شهدای جهاد سازندگی؛ وحدت

جهاد سازندگی تنها نهادی است که اولین شهدایش را همزمان از دو مذهب شیعه و سنی تقدیم ایران اسلامی کرد.

موضوعی که مدتی است ذهن مرا درگیر خود کرده؛ علل اصلی موفقیت در عرصه های خطر و پیروزی در جنگ است. به نظر می رسد یکی از مهمترین عوامل این پیروزی، «وحدت» است. همان که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی عامل پیروزی انقلاب نیز بود و نیاز امروز جامعه ماست.
وحدت مردم در انقلاب، در غائله های پس از پیروزی و در دوران پر افتخار دفاع مقدس چه در پشت جبهه و چه در جبهه ها موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد.
به راستی در کنار دم مسیحایی خمینی کبیر(ره) چه عوامل دیگری در این وحدت موثر بودند؟ شاید نسل آن روزها بهتر جواب این سوال را بدهند؛ ولی قطعا جهاد سازندگی با آنچه که در شهرها و روستاها به عهده گرفت یکی از ارکان همین وحدت است.
فرض کنید در کنار تبلیغات وسیع و خرابی هایی که حزب کومله و ضدانقلاب در کردستان به وجود آورد، اگر تبلیغات و آبادسازی‏های جهاد سازندگی نبود، غیور مردان و زنان این خطه ایران اسلامی پیام انقلاب را می شنیدند؟ اصلا آیا راهی برای تمیز حق از باطل پیدا می کردند؟

یا در دوران جنگ، مگر همین جهادسازندگی نبود که بعد از عملیات پرافتخار بیت المقدس بازسازی شهرها و روستاهای آسیب دیده را شروع کرد تا ضمن کمک به معیشت و زندگی آسیب دیدگان از جنگ، با یک عملیات روانی موفق وحدت بخش ارکان نظام و مردم باشد؟
یا اگر جهاد سازندگی در پشتیبانی از مهاجرین جنگ که از تمامی قوم‏ها، قبیله‏ها، گویش‏ها و مذهب‏ها در آن حضور داشتند سر سوزنی (تاکید می کنم سرسوزنی) نگاه تبعیض آمیز داشت، آیا وحدتی در جامعه می ماند؟

به جرات می توان ادعا کرد که جهاد سازندگی «پل وحدت» بین ملت در تمامی عرصه های خطر بود.

جهاد سازندگی حتی تنها نهادی است که اولین شهدایش را همزمان از دو مذهب شیعه و سنی تقدیم ایران اسلامی کرد.
بلی! شهیدان نیکبخت و ریگی هر دو عضو جهاد سازندگی بودند که در 16 مرداد 1358 همزمان با یکدیگر در سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت رسیدند و چه وحدتی از این بالاتر!
پس گرامی و بلند می داریم یاد تمامی عزیزانی که اعضاء و اجزاء «وحدت» بودند و به خود تذکر می دهیم که: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خود بیاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او در میان دلهای شما الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او برادر شدید». (آل عمران؛ 103)

*یادداشتی به قلم سردبیر سایت سنگرسازان بی سنگر به پاسداشت روز شهدای جهاد سازندگی

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.