نخستین جشنواره خاطره نگاری کانون سنگرسازان بی سنگراستان زنجان

خاطرات جنگ، میراث گران‌بهای هشت سال حضور رزمندگان دلیر ما در صحنه‌های جنگ تحمیلی است، روایت ایثار و حماسه، حکایت دیرینی است که تکرار آن در تاریخ پر بار ایران،  آمیخته با خون است.

وظیفه حفظ و حراست از حماسه ها و ایثارگری های سنگرسازان بی سنگر در جنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه ایران بر عهده ی همگان است که میسر نمی شود مگر با روایت از آن ها.

گردان های پشتیبانی- مهندسی جنگ جهاد سازندگی در جنگ حماسه ها آفریدند، طوری که رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)  فرمود : «نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست و این اقراریست مکرر از سوی فرماندهان ارتشی و سپاهی ما که اگر جهاد نبود پیروزی با این سرعت به دست نمی آمد. » امروز پاسداشت این حماسه آفرینی ها و نقل آن به آیندگان امری ضروریست ،زیرا ما به عدد رزمندگانی که در گردان مهندسی 22 ذوالفقار جنگ جهاد سازندگی استان زنجان حضور داشتند، می توانیم دریچه ای به جان فشانی ها، از خود گذشتگی ها ،ارزش ها و افتخارات ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ باز کنیم.

راضی شدن هر یک از رزمندگان  به بیان خاطرات حضورشان در صحنه‌های نبرد، در وهله‌ی اول به تصمیم خود فرد بستگی دارد. این‌که آیا او به این مرحله از یقین رسیده است که انتشار خاطرات وی می‌تواند گامی در جهت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرات دوران هشت سال دفاع مظلومانه‌ی ملت ایران باشد؟

ما زمان محدودی برای ثبت خاطرات دفاع مقدس داریم، تا چند سال دیگر رزمنده ای که مردان جنگ را دیده و  سختی های آن را چشیده باشد وجود نخواهد داشت، بنابراین خاطرات دسته اول امروز ، آن زمان خاطرات دسته دوم، سوم و چندم خواهند بود، خاطراتی که با واسطه از راویان یا شاهدان جنگ روایت می شود و کسی نیست تا صحت آن ها را اثبات کند.

آن زمان ما باید به کسانی مراجعه کنیم که جنگ را درک نکرده اند و صرفاً خاطرات شنیده یا خوانده از دیگران را نقل می کنند. و همین است که مقام معظم رهبری درباره آن تاکید می فرمایند : «خاطرات جنگ گنجی است که باید استخراج شود . اگر امروز این گنج استخراج نشود دیگر کسی غیر از ما نمی تواند آن را استخراج کند ، هر کسی که توان دارد باید گامی در این زمینه بردارد.»

ثبت و حفظ تاریخ مهندسی جنگ و انتقال آن به شکل درست و حقیقی به نسل های آینده وظیفه ای است که بر دوش هر یک از ایثارگران جهاد سنگینی می کند، زیرا علاوه بر جلوگیری از نابودی اسناد و آمار و مدارک پشتیبانی جنگ جهاد، نیاز است فرهنگ و ارزش های سنگرسازان بی سنگر معرفی و برجسته شود.

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.