ساخت جاده در هور

براي اینكه بشود جزایر مجنون را حفظ کرد ، فقط یك راه وجود داشت: جاده تدارکاتي . این جاده که اسمش جاده سیدالشهدا(ع) نام گرفته بود به طول چهارده کیلومتر در هوري با عمق دو و نیم متر اجرا شد . سرعت کار در دنیا بي نظیر بود . کامیون هاي مردمي جهاد که موقع خالي کردن خاک نقطه هدف ثابت عراقي‏ها می شدند حتي یك لحظه هم در تلاش براي به پایان رساندن کار تردید نكردند.
خاک از معادني در 10 کیلومتري ساحل هور بارگیري و روي جاده فرستاده مي شد و کامیون‏ها در هر سرویس به طور متوسط 40 کیلومتر در جاده خاکي پر دست انداز و لغزنده راه مي پیمودتد. این حجم خاک در 72 روز جابجا شده است.
وقتي خاک در هور ریخته مي شد سطح مقطع جاده شبیه ذوزنقه اي مي شد که ضلع پایین آن کف هور تشكیل و 2 تا 3 برابر ضلع بالا مي شد که عرض 17 متري جاده بود. با احتساب عمق 2 تا 3 متري هور و 5/1 متر جاده از سطح آب و طول 14 کیلومتري جاده مي توان فهمید بیش از یك میلیون متر خاک در هور ریخته شده است.

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.